Wednesday 26 August 2015

Karangan Jenis Cerita : Menangkap Pencuri (2)

Model Karangan:

          Malam itu suasana gelap-gelita. Keadaan kampung saya sunyi sepi. Penduduk kampung telah lama dibual mimpi yang indah. Kebanyakannya tidur mati di rumah masing-masing.

          Pada malam itu, hujan turun renyai-renyai. Oleh itu, keadaan malam dingin sekali. Dalam kedinginan malam itu, kelihatan suatu lembaga sedang berjalan terhendap-hendap. Kelakuannya amat mencurigakan. Lembaga itu mencuba untuk membuka tingkap rumah kepunyaan Tuan Rusdi, orang kaya di kampung saya.

          Setelah beberapa kali mencuba, akhirnya lembaga itu berjaya membuka tingkap itu. Lembaga itu sebenarnya pencuri. Setelah tingkap itu berjaya dibukanya, dia pun masuk ke dalam rumah itu. Semua ahli keluarga Tuan Rusdi sedang tidur nyenyak. Pencuri itu dengan sesuka hati mengambil barang-barang berharga di dalam rumah itu.

          Tiba-tiba, pencuri itu terlanggar sebiji paru yang terletak di atas meja sudut di ruang tamu. Bunyi bising pun kedengaran. Tuan Rusdi dan keluarganya terkejut. Dengan pantas, mereka pun keluar dari bilik untuk melihat. Apabila ternampak pencuri itu, Mereka pun menjerit meminta tolong.

          Tidak lama kemudian, orang kampung telah pun membanjiri halaman rumah Tuan Rusdi walaupun hari masih hujan. Pencuri itu mencuba untuk melarikan diri. Saya ternampak pencuri itu. Kami pun mengepungnya dengan segera. Kami telah berjaya menangkap pencuri itu. Tuan Rasdi mengucapakan terima kasih kepada saya dan penduduk kampung. Pencuri itu diserahkan kepada pihak polis.

          Setelah semuanya selesai, penduduk kampung pun pulang ke rumah masing-masing. Begitulah sikap penduduk kampung saya yang sering bekerjasama apabila menghadapi sebarang bahaya.

No comments:

Post a Comment